Veilig zonnebaden bij extreme hitte

Het is verleidelijk, de eerste zonnestralen zijn een feit, tripjes naar het strand worden frequenter en je hunkert nar een bruin kleurtje op de huid, maar zonnebaden heeft zijn risico’s.

Zonnecrème smeren om de 2 uur

Eerst en vooral dien je jouw huid in te smeren met zonnecrème, zelfs als je enkel in de schaduw ligt. Schaduw onder een boom laat tot nog 50% van de schadelijke UV stralen door. Zonnen in de schaduw lijkt eigenaardig, maar het is eigenlijk de beste manier om gezond een kleurtje te krijgen.
Zonnebrand is na 2 uur ongeveer uitgewerkt. Je dient je dus best elke 2 uur opnieuw te voorzien van een vers laagje. Doe dit zeker ook na het zwemmen. Zonnecrème die waterproof is, is toch vooral een marketing uitvinding.

Het beste is eigenlijk ook om de zonnecrème voor het zonnen aan te brengen. Verschillende stoffen in zonnecrème werken pas optimaal na 30 minuten.
Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen te weinig zonnecrème smeren om de beloofde UV bescherming te krijgen. Een handje vol per smeerbeurt is zeker niet te veel.

Tussen 12u en 15u zon vermijden

Direct zonlicht kan best vermeden worden tussen 12u en 15u. De zon is dan op z’n sterkst. Schaduw opzoeken van bomen of verkoeling binnenshuis is zeker geen overbodige luxe.